Iš pirmo žvilgsnio serverio, kaip ir kompiuterio, veikimui tereikia trijų pagrindinių kriterijų:
Rodos, tokius kriterijus įgyvendinti visai nesunku – tiek biure, tiek savo namuose ar net pas močiutę kaime 🙂
Tačiau serveriai, kurie aptarnauja svetaines, el. paštą, sistemas ar kitokio pobūdžio projektus, turi būti pasiekiami 24 valandas per parą, 365 dienas per metus. Toleruotinas tik minimalus nepasiekiamumas – nenumatytų įrangos gedimų ar suplanuotų profilaktikų metu. Absoliučioje daugumoje duomenų centrų stengiamasi, jog serveriai būtų pasiekiami bent 99.67% viso laiko, o, pavyzdžiui, mūsų duomenų centre šiuo metu profesionalaus hostingo bei VPS serveriams taikoma net 99.95% metinio pasiekiamumo garantija (angl. service-level agreement arba tiesiog SLA). Tai reiškia, kad metų eigoje šie mūsų aptarnaujami serveriai dėl duomenų centro, techninės įrangos gedimų ar suplanuotų profilaktikos darbų gali būti nepasiekiami tik iki kiek daugiau nei 4 valandų.
Šiame straipsnyje paprastai ir aiškiai pasidalinsiu, kokiu būdu duomenų centrai užtikrina aukštą serverių pasiekiamumo rodiklį, apsaugo nuo įvairaus pobūdžio rizikų ir pasistengsiu atsakyti į pagrindinį klausimą – kodėl turėtumėte atsisakyti serverio laikymo „po stalu arba rūsyje“ ir vietoje to rinktis sertifikuotą duomenų centrą.
Kaip ir sufleruoja pats pavadinimas – tai vieta, kurioje laikomi duomenys. Jei tiksliau, tai yra pastatas, jų junginys arba tiesiog patalpa, kuri naudojama serverių ir jų veiklos užtikrinimui skirtos įrangos talpinimui. Duomenų centrams yra keliami specialūs reikalavimai ir jie įrengiami remiantis tokiomis rekomendacijomis, kurios nėra būdingos gyvenamosios, biurų ar komercinės paskirties pastatams ir patalpoms. Pavyzdžiui, parenkama nuo stichinių nelaimių maksimaliai saugi vietovė, naudojama itin tvirta pastato konstrukcija, pasitelkiamos skirtingo pobūdžio ir kelių lygių apsaugos priemonės nuo fizinės prieigos, temperatūrinių pokyčių ar net gaisro, elektros energija bei interneto ryšys tiekiamas per keletą skirtingų ir tarpusavyje nepriklausomų šaltinių.
Dažname duomenų centre visa įranga ir įvadai iki kiekvieno serverio yra dubliuoti ir pertekliniai. Galima sakyti, jog serverių veikimo užtikrinimui reikalingos įrangos ir kabelių yra dvigubai daugiau nei iš tiesų reikia. Mano manymu, pastarasis bruožas duomenų centrą labiausiai daro išskirtinį iš kito tipo pastatų ir patalpų – juk niekas biure ar savo namuose neįsirengiame elektros jungiklių, šviestuvų, vandens čiaupų, miesto komunikacijų, elektros ir interneto įvadų po du ar net daugiau vienetų.
Pasaulyje gana plačiai paplitęs duomenų centrų kokybės vertinimo ir atitikimo standartas „TIER“ yra skirstomas į keturis patikimumo lygius: “Tier I”, “Tier II”, Tier III” bei “Tier IV”.
Šiuos lygius tarpusavyje skiria nemažai technologinių sprendimų ir savybių. Tačiau esminį ir lengvai suvokiamą skirtumą geriausiai parodo tai, kokį laiko tarpą duomenų centras ir jame aptarnaujami serveriai gali būti nepasiekiami metų laikotarpyje, t.y. 8760 valandose (skliausteliuose nurodomos sertifikacijoje naudojamos SLA reikšmės):
Nesunku suvokti, kad SLA procentas ir neveikimo tolerancija yra priklausomi nuo to, kokie techniniai, įrangos dubliavimo sprendimai ir apsaugos priemonės yra įgyvendintos duomenų centre.
Svarbus momentas, jog dalis duomenų centrų pasaulyje yra pastatyti ir įrengti tik orientuojantis į kokį nors konkretų „TIER“ standarto lygmenį, tačiau tai patvirtinančio sertifikato neturi. Tai reiškia, kad duomenų centras statybos ir įrengimo etapuose gali būti kuriamas remiantis pasirinkto „TIER“ lygmens reikalavimais ir gairėmis. Tačiau, kol nėra atlikta sertifikacija, niekas negali garantuoti dėl tinkamų ir apskritai visų reikalavimų įgyvendinimo. O tai gali lemti ir kardinaliai skirtingus realius SLA rodiklius (atitinkamai ir neveikimo trukmę, kuri, tikėtina, bus didesnė).
Duomenų centrų sertifikaciją pagal „TIER“ patikimumo lygmenis atlieka “Uptime Institute” organizacija. Tai ilgas ir kruopštus procesas, kurio metu paaiškėja, ar visi reikalavimai yra įgyvendinti 100%. O po ilgą laiką trunkančios duomenų centro veiklos stebėsenos bei testavimo darbų įsitikinama realiu pasiekiamumo rodikliu ir tuomet matoma, ar jis praktiškai atitinka deklaruojamą SLA procentą.
Šiuo metu dauguma duomenų centrų yra pastatyti ir įrengti (arba netgi sertifikuoti) orientuojantis į „Tier III“ standartą, kuris užtikrina itin aukštą pasiekiamumo lygį ir patenkina absoliučios daugumos individualių ir verslo klientų poreikius.
„Interneto vizijos“ duomenų centras buvo kurtas ir 2015 metais atidarytas orientuojantis į „Tier III“ patikimumo lygmenį. Verta paminėti tai, kad šio lygio atitikimui nėra taikomas tik vienas sertifikatas – jų yra keli ir šiuo metu mūsų duomenų centras:
Internetinių projektų talpinimas, serverių laikymas tam nepritaikytose patalpose yra tiesiog rizikingas ir tam tikrais atvejais netgi brangesnis būdas nei renkantis duomenų centro paslaugas.
Kiekvieną atvejį reikėtų vertinti individualiai, tačiau patarčiau vadovautis viena paprasta taisykle – jei projektas generuoja bent kokias nors pajamas, o jo praradimas lemtų atsiradusius nors ir minimalius nuostolius, atsisakykite minties jį talpinti duomenų centro statuso neturinčiame pastate ar patalpoje. O jeigu projektas apskritai yra jūsų verslo dalis, veiklos vykdymo priemonė arba komunikacija el. paštu yra gyvybiškai svarbi – rinkitės ne bet kokį, o tik sertifikuotą „TIER“ standartu duomenų centrą. Nes, pavyzdžiui, nors per kelerius metus jūsų biure ar namuose dar nebuvo dingusi elektra, patalpų neužliejo prakiuręs kaimynų vamzdis, nesunaikino įsiplieskęs gaisras ir neturėjote karčios patirties su ilgapirščiais, tai nesudaro jokių garantijų, kad tokia ar panaši nelaimė neįvyks ateityje. O kas, jeigu vieną dieną biure laikyto įmonės buhalterijos serverio nebeliktų arba jis sugestų nepataisomai?! Net jei būtumėte pasirūpinę šio serverio rezervinėmis kopijomis iš anksto, ar sutiktumėte džiugiai žinią, jog serverio veiklos atstatymui bus reikalinga išleisti apvalią sumą pinigų ir palaukti keletą dienų, o gal net kelias savaites?
Iš tikrųjų ganėtinai sunku išvardinti visiškai visus metodus ir sprendimus (sąrašas būtų tikrai didelis), tačiau pabandysiu įvardinti esminius momentus:
Taikydami šias ir dar daugiau priemonių mūsų sertifikuotame „Tier III“ duomenų centre, galime užtikrinti savo klientų serverių ir juose laikomų duomenų saugumą nuo įvairių rizikų, kurias, manau, gerokai sudėtingiau suvaldyti, kai projektas ar serveris talpinamas namuose, biure ar dar kur nors, bet ne duomenų centre. Tad kodėl gi savo projekto ar serverio neperkėlus į ten, kur jam ir vieta? 🙂