Ankstesniame straipsnyje (jį galite rasti šiame puslapyje) pateikėme kelis būdus, kaip apsaugoti savo pašto dėžutę, kad niekas negalėtų apsimesti ja ir siųsti nepageidaujamų (angl. spam) laiškų apsimesdamas Jumis. Tai yra pirmi žingsniai norint sumažinti brukalų tipo laiškų gavimą.
Daugelis pašto paslaugos tiekėjų suteikia papildomą programinę įrangą, kuri padeda sumažinti gaunamų nepageidaujamų laiškų kiekį el. pašto dėžutėje. Ši programinė įranga yra vadinama el. pašto filtrais. Šiame straipsnyje apžvelgsime el. pašto filtrų veikimo principus bei suteikiamas funkcijas. Tačiau prieš pradedant naudotis pašto filtru yra naudinga žinoti, kaip gali atrodyti SPAM laiškų turinys.
Nepageidaujamus el. laiškus galime skirtyti į du pagrindinius tipus – reklaminiai laiškai, kuriais reklamuojama prekė ar paslauga bei apgaulingi (angl. phishing) laiškai, kuriais siekiama įtikinti Jus atlikti tam tikrus veiksmus. Apgaulingų laiškų siuntėjų tikslas yra gauti iš Jūsų finansinės ar kitokio tipo naudos. Reklaminius laiškus atpažinti nėra sudėtinga, nes juose ganėtinai aiškiai pateikiama informacija apie reklamuojamą prekę ar paslaugą, tačiau apgaulingų laiškų turinys gali nesukelti Jums įtarimo, todėl svarbu mokėti atskirti šiuos laiškus.
Apgaulingų laiškų siuntėjai nuolatos stengiasi pateikti turinį kuo įtikimiau, tačiau tokiuose laiškuose dažniausiai:
Be abejo, pasitaiko ir įvairių kitų apgavystės būdų. Dažniausiai tokie laiškai siunčiami anglų kalba, tačiau būna atvejų, kad laiškas išverčiamas ir į lietuvių kalbą. Laiško siuntėjo adresas gali būti nurodomas visai kitas, nei tikrasis, tam, kad Jums tai nesukeltų įtarimo.
Nepageidaujamų laiškų siuntimą gana greitai pastebi viešieji juodieji sąrašai, kurių paskirtis – informuoti el. laiškų filtrus apie konkretaus siuntėjo veiklą ir stabdyti tokius laiškus nukreipiant juos į brukalų katalogą. Todėl norint, kad Jūsų nepasiektų tokio tipo laiškai, rekomenduojame naudoti el. pašto filtrus, kurie tikrindami juoduosius sąrašus bei pasitelkdami pažangius algoritmus, nustato ar siunčiamas laiškas yra pageidaujamas.
Standartinis el. pašto filtras
Visiems serveriai.lt ir hostingas.lt klientams, užsisakiusiems talpinimo planą, kartu automatiškai aktyvuojamas standartinis brukalų filtras. Filtras patikrina gaunamus laiškus prieš juos pristatant į gavėjo dėžutės gautųjų katalogą. Atliekami tokie veiksmai su laiškais:
Filtro juodąjį bei baltąjį sąrašą galite prisitaikyti pagal savo norus – bet kuriuo metu pridėti ar pašalinti el. pašto adresus ar domenus (įtraukus domeną bus atmetami visi laiškai, kurių siuntėjai naudos nurodytą domeną). Klientams, kuriems reikalingas funkcionalesnis filtras, siūlome rinktis Profesionalaus el. pašto filtro paslaugą
Profesionalus el. pašto filtras
Profesionalaus el. pašto filtras suteikia galimybę labiau kontroliuoti gaunamų laiškų srautą – sekti ir pagal individualius nustatymus rūšiuoti kiekvieną Jums siunčiamą laišką. Gaunami laiškai visų pirma pristatomi į filtro serverį, kuriame yra patikrinami ir persiunčiami į el. pašto dėžutę. Šis filtras yra ypač naudingas, jeigu Jūs gaunate didelį kiekį laiškų ir darosi sunku atskirti, kurie laiškai yra pageidaujami. Naudojant šį filtrą Jūs galėsite:
Visos šios el. pašto filtro funkcijos padės apsisaugoti nuo nepageidaujamų laiškų ir ilgainiui galėsite sumažinti tokių laiškų gavimą iki minimumo. Tačiau jeigu pasitaikytų situacija, kai gaunate įtartiną laišką, tačiau sunku nustatyti ar tai yra apgaulingas laiškas, vertėtų peržiūrėti laiško antraštes, kurių peržiūros informacija pateikiama toliau.
Nepageidaujamų laiškų siuntėjų el. laiškų siuntimo būdus vis sunkiau aptinka net ir el. pašto filtras. Naudojant el. laiškų filtrą taip pat gali pasitaikyti situacija, kad gausite laišką, kuris atrodys įtartinai. Todėl negalite aklai pasitikėti tik laiškų filtru ir turite patys patikrinti laišką prieš atliekant veiksmus, nurodytus įtartino laiško turinyje.
Visais atvejais, gavus įtartiną laišką, siūlytume pirmiausia peržiūrėti laiško antraštes. Tai padaryti galite kiekvienoje pašto programoje arba naudojantis paštu naršyklėje. Informaciją, kaip peržiūrėti laiškų antraštes, rasite mūsų pagalbos puslapyje.
Pavyzdžiui, gautame laiške teigiama, jog Jūsų el. pašto dėžutė yra „nulaužta“ ir nurodoma, kad pats laiškas išsiųstas iš Jūsų dėžutės. Tokiu atveju reikėtų patikrinti laiško antraščių eilutę, kurioje nurodama, iš kokios dėžutės yra siunčiamas laiškas. Kadangi antraštės nurodomos anglų kalba, dažniausiai naudojama reikšmė yra Sender (liet. Siuntėjas). Šioje eilutėje nurodomas tikrasis laiško siuntėjo adresas. Tai padės nustatyti ar nėra apsimetama Jūsų el. pašto dėžute.
Jeigu vis dėlto nepavyksta nustatyti ar laiškas yra tikras, ar apgaulingas, laiško antraštes su turiniu galite atsiųsti mūsų IT specialistams el. paštu info@iv.lt, kurie patikrins ar šiuo laišku nėra stengiamasi Jus apgauti.