Nors atrodo, kad visi puikiai žinome, kas yra SPAM ir kokios veiklos yra įtraukiamos į šią sąvoką, vystantis technologijoms atsiranda vis daugiau naujų būdų platinti nepageidaujamus pranešimus. Taip daroma neigiama įtaka tiek programinei ir techninei įrangai, tiek ir žmonėms, kurie skaito šiuos pranešimus.
Pagal Oracle Dyn atliktus tyrimus, visos SPAM veiklos išlaidos, atsižvelgiant į sunaudojamą našumą, energiją ir technologijas, jau pasiekė 130 milijardų JAV dolerių.
SPAM dažniausiai vadiname masiniu būdu siunčiamus reklaminius laiškus. Tačiau ne visada tik masiniu būdu siunčiami ir tik reklaminiai laiškai gali būti laikomi nepageidaujamais. SPAM veiklos vykdymu gali būti laikomas ir vieno laiško išsiuntimas. Taip pat vis dažniau pastebima, kad reklaminiai pranešimai patalpinami internetiniuose forumuose bei tinklaraščiuose (angl. blog) ir būna panaudojami laiškuose, kurie siuntimą iš nesusijusių nulaužtų dėžučių, pateikiant nuorodą į svetainę, kurioje yra talpinamas SPAM turinys.
Ir tai yra tik dalis SPAM veiklos tipų. Toliau straipsnyje apžvelgsime dažniausiai pasitaikančius SPAM veiklos tipus mūsų teikiamose paslaugose. Papildomai rekomenduojame susipažinti, kodėl Jūsų siunčiami laiškai gali būti laikomi SPAM bei kodėl Jūs gaunate didelį kiekį nepageidaujamų laiškų.
Kaip minėta aukščiau, dažniausiai pasitaikantys nepageidaujamų laiškų siuntimo atvejai yra masinis siuntimas pasinaudojant nulaužtomis el. pašto dėžutėmis. Pasinaudojant el. pašto dėžutės resursais siunčiami reklaminiai ar įvairūs kitokio turinio laiškai, kuriuose prašoma atsidaryti nuorodą, parsisiųsti prisegtą bylą ir pan. Tačiau skirtingų veiklų, kurios taip pat laikomos SPAM laiškų siuntimu yra kur kas daugiau:
Papildomai norime akcentuoti, kad nepageidaujamų laiškų siuntimas nebūtinai turi būti vykdomas masiškai tam, kad būtų laikomas SPAM. Kartais ir dėl vieno laiško gavimo gali būti informuojamos SPAM tarnybos. Mes gavę tokį skundą informuojame savo klientus fiksuodami sutarties sąlygų pažeidimą. Pasitaiko atvejų, kai laiškai siunčiami ne iš mūsų serverio, tačiau laiško turinyje yra nuorodos į svetainę, veikiančią mūsų serveryje. Tai yra laikoma dalyvavimu SPAM veikloje ir gali būti pažeidimo fiksavimo priežastimi. SPAM veikla yra taip pat apibrėžiama Lietuvos Respublikos įstatymuose: Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymas (69 straipsnis) bei Lietuvos Respublikos reklamos įstatymas (13 straipsnis).
Kaip jau supratote iš aukščiau pateikto klausimo, SPAM veikla vykdoma nebūtinai pasitelkiant el. pašto dėžutę. Šiai veiklai vykdyti būna panaudojamos svetainės saugumo spragos. Taip vykdoma SPAM veikla programiškai kuriant ir siunčiant laiškus. Taigi, kokiais būdais gali būti išnaudojamos svetainės saugumo spragos:
Apibendrinant pažymėtina, kad SPAM veikla gali būti vykdoma ne tik paslaugos naudotojo kontroliuojamu būdu – siunčiant reklaminius laiškus prieš tai neatsiklausus gavėjo. Taip pat ir nekontroliuojamu – pasitelkiant saugumo spragas. Bet kokiu atveju, ar siuntimas vykdomas tiesiogiai Jums žinant, ar vykdomas Jums nežinant (viruso), yra taikoma atsakomybė dėl nepageidaujamų laiškų siuntimo. Vykdant laiškų siuntimą norint pareklamuoti savo teikiamas paslaugas ar prekes ir prieš tai negavus gavėjo sutikimo, iš mūsų pusės gali būti taikomas paslaugų tiekimo nutraukimas, tačiau praktikoje yra pasitaikę ir atvejų kai vykdant tokią veiklą būna taikomos ir administracinės nuobaudos.
Norint to išvengti, reikia atsakingai administruoti laiškų gavėjų sąrašus. Reguliariai keisti savo el. pašto dėžučius slaptažodžius. Taip pat naudoti papildomas apsaugas bei atlikti savalaikius internetinės svetainės atnaujinimus. Kitu atveju Jūsų domenas ar konkreti pašto dėžutė gali būti įtraukti į juoduosius sąrašus. Tai tampa priežastimi, kodėl gavėjai Jūsų laiškus gauna į brukalų (SPAM) katalogą. Be abejo, visi tikisi, kad laiškai pasieks gavėjų dėžutės, o pašto dėžutės bus kaip įmanoma mažiau apkrautos nepageidaujamais laiškais. Todėl norint pasiekti tai, kiekvienas turite atsakingai valdyti savo naudojamas dėžutes bei administruojamas svetaines.