Ieškoti

Kodėl neveikia mano interneto svetainė?

0 komentarų
Paskelbta: 2020-10-21 | Atnaujinta: 2020-11-10 | Parašė: Laurynas | Užtruksite: 11 min.
neveikianti svetainė

Turbūt visi, turintys interneto svetaines, bijome tos dienos, kai patikrinus savo svetainę pamatysime, jog ji neveikia. Tokioje situacijoje svarbu išlikti ramiems, nepanikuoti, atlikti kelis nesudėtingus patikrinimus bei programavimo žinių nereikalaujančius pakeitimus. Būtent juos aptarsiu šiame gide.

Pamačius, kad svetainė neveikia, visų pirma yra labai svarbu įsitikinti, ar svetainė iš tiesų neveikia, o jei taip – nustatyti problemos kilmę. Todėl pirmasis veiksmas, kurį reikia atlikti – tai pabandyti svetainę atsidaryti naudojant kitą naršyklę ir, jei galimybės leidžia, naudojant kitą interneto paslaugų teikėją, pavyzdžiui, mobilaus ryšio operatorių. Taip pat patikrą galima atlikti ir internete, pavyzdžiui, downforeveryoneorjustme.com puslapyje, kuris atlieka užklausą į nurodytą svetainę iš nutolusio serverio. Įsitikinus, kad tai nėra ryšio ar naudojamos naršyklės problema, toliau reikėtų identifikuoti neveikimo priežastis, kurios gali būti:

  1. Nebegaliojantis domenas, talpinimo paslauga, SSL sertifikatas ar nekorektiškas nukreipimas.
    1. Nebegaliojantis domenas ar talpinimo paslauga.
    2. Neveikiantis SSL sertifikatas.
    3. Nekorektiškas domeno nukreipimas.
  1. Išnaudoti talpinimo plano resursai.
  1. Neveikiantis serveris ar suplanuota techninė profilaktika.
  1. Svetainės programinio kodo problema.
    1. Įskiepiai ar temos.
    2. Netinkama „PHP“ versija.
    3. Duomenų bazė.
    4. Failų struktūra.
    5. PHP procesai.
  1. Nulaužta svetainė.

1. Nebegaliojantis domenas, nustojusi galioti talpinimo paslauga, neveikiantis SSL sertifikatas ar nekorektiškas nukreipimas

Pradedant ieškoti priežasties, kodėl jūsų svetainė neveikia, patikrą visada paprasčiausia yra pradėti įsitikinant, ar visos svetainės veikimui reikalingos paslaugos (domenas, talpinimo paslauga ir SSL sertifikatas, jei jis yra naudojamas) yra pratęstos, nesustabdytos ir tinkamai sukonfigūruotos.

1.1 Nebegaliojantis domenas ar talpinimo paslauga

Viena paprasčiausių patikrų, kurias galite atlikti, tai įvesti savo svetainės domeną mūsų „WHOIS“ įrankyje – iv.lt/whois/. Įvedus svetainės pavadinimą, puslapyje matysite bazinę informaciją apie domeną ir jo nukreipimus:

Whois įrankis

Jeigu dalyje „Svetainės serveris (A)“ nėra matomas IP adresas ir serverio pavadinimas, problema kyla dėl domeno. Taip pat svarbu atkreipti dėmesį į informaciją pilkame fone, o veikiantis domenas turėtų pateikti tokį atsakymą:

Whois įrankis

Jeigu dalyje „Status“ vietoje „registered“ matote „pendingDelete“ ar panašų užrašą, jūsų domeno galiojimo laikas yra pasibaigęs ir domeną dažnu atveju galite atsistatyti tiesiog klientų sistemoje. Tuo atveju, jei domeną registravote ne pas mus, reikėtų kreiptis tiesiogiai į savo domeno registratorių, kad domenas būtų operatyviai atstatytas. Čia pat (skyrelyje „Paslaugos“) galite pasitikrinti ir talpinimo paslaugos galiojimą. Jei visgi matote, kad domenas galioja, tačiau šiame puslapyje yra atvaizduojamas „Client Hold“ užrašas, vadinasi nebuvo atliktas domeno nuosavybės patvirtinimas ir domenas yra sulaikytas registre (galioja tik „.com“ grupės domenams – „.net“, „.org“, „.info“ ir t.t.). Problema nesunkiai gali būti išspręsta klientų sistemos puslapyje atlikus „Whois“ atnaujinimą. Daugiau informacijos apie domeno užsakovo duomenų tikrinimą galite rasti mūsų pagalbos puslapyje.

1.2. SSL sertifikatas

Jeigu jūsų svetainė naudoja SSL sertifikatą, retais atvejais joje apsilankius galima pastebėti su privatumu susijusį užrašą:

SSL klaida

Tokio tipo pranešimas nurodo, kad Jūsų svetainei yra įdiegtas kitam domenui priklausantis SSL sertifikatas arba yra pasibaigusi SSL sertifikato paslauga. Tokiu atveju tiesiog inicijuokite naujo SSL sertifikato išdavimą ir išdavimu bei įdiegimu serveryje pasirūpinsime mes. Jeigu dėl išdavimo inicijavimo kiltų klausimų, nedvejokite susisiekti su mumis el. paštu info@sertifikatai.lt. Jei naudojate nemokamą „Lets Encrypt“ sertifikatą, tiesiog iš naujo inicijuokite jo išdavimą serverio valdymo pulte bei patikrinkite priežastį, kodėl nebuvo atliktas automatinis atnaujinimas. Šie veiksmai yra aprašyti mūsų pagalbos puslapyje. „Lets Encrypt“ sertifikatu taip pat galite laikinai pasinaudoti, kol bus išduotas jūsų užsakytas sertifikatas.

1.3 Nekorektiškas domeno nukreipimas

Įsitikinus, kad visos šios paslaugos yra veikiančios, prisiminkite, gal pastaruoju metu koregavote domeno zoną. Visuomet verta pasitikrinti, ar nebuvo panaikintas domeno nukreipimas į reikiamą serverį. Domeno „A“ tipo įrašas turėtų sutapti su jūsų talpinimo paslaugoje matomu serverio IP adresu:

Paslaugos valdymo skydas

Jeigu talpinimo paslaugą perkate netiesiogiai iš mūsų ar kito paslaugų teikėjo, tuomet pasitikslinkite su savo paslaugos teikėju, koks turėtų būti šis adresas.

2. Išnaudoti talpinimo plano resursai

Talpinimo plano resursų statistiką taip pat galite rasti talpinimo paslaugos valdymo puslapyje:

resursai

Šioje statistinių duomenų lentelėje yra svarbu patikrinti, ar pakanka disko vietos ir „Inode“ resurso (šis resursas nurodo failų ir katalogų kiekį talpinimo plane). Kadangi daugelis dabartinių svetainių yra dinaminės, sklandžiam jų veikimui yra reikalinga sukurti laikinus failus. Išnaudojus minėtus resursus, laikini failai negali susikurti ir dėl šios priežasties svetainė pateikia programinio kodo klaidas arba visai neatsidaro. Dažniausiai išnaudojamas resursas yra „Inode“, todėl pastebėjus, kad jo trūksta, pirmiausia reikėtų susigeneruoti „Inode“ ataskaitą ir nuspręsti, ar turite galimybę pašalinti dalį failų, ar reikėtų pasirinkti didesnį planą. Ataskaitoje reikėtų atkreipti dėmesį į el. pašto dėžutes (iš jų dažnai galima pašalinti senus ar „spam“ laiškus) ir tokius svetainės katalogus kaip „cache“, kadangi kartais iš programinės pusės nėra numatomas automatinis tokių failų šalinimas.

3. Neveikiantis serveris ar suplanuota techninė profilaktika

Įsitikinus, kad visos paslaugos yra veikiančios ir resursų plane netrūksta, kitas žingsnis identifikuojant problemą yra patikrinti, ar serveris, kuriame turėtų veikti svetainė, yra pasiekiamas. Talpinimo paslaugos valdymo puslapyje, ties eilute „Serveris“ paspaudus nuorodą „Įrankiai“, galite matyti savo serverio statusą:

Serverio statusas

Dalyje „Uptime“ nurodoma, kiek laiko serveris veikia be sutrikimų ar perkrovimo (pavyzdyje matomo serverio atveju, jis veikia kiek daugiau nei 184 dienas). Jeigu šiame puslapyje matote vos kelias minutes ties „Uptime“ laukeliu arba puslapis iš viso nėra atvaizduojamas, tuomet tikėtina, jog problema kilo dėl serverio veikimo. Pasitikrinti, ar tai išties yra serverio problema, ar suplanuota profilaktika, galite mūsų „gedimai.lt“ puslapyje. Jame mūsų serverių administratoriai pateikia visą su serverių sutrikimais ar profilaktikomis susijusią informaciją. Jeigu svetainė veikia savarankiškai administruojamame serveryje arba svetainės talpinimą įsigijote ne iš mūsų, savo kompiuterio komandinėje eilutėje galite paleisti „ping“ komandą į „Whois“ puslapyje matomą IP adresą. Jeigu serveris yra veikiantis ir atsako į užklausas, atsakymas turėtų būti panašus į tokį:

"Ping" komanda.

Jeigu ekrane matysite „Time out“ pranešimą, vadinasi per nustatytą laiką serveris į užklausą neatsakė ir tikriausiai yra nepasiekiamas.

4. Svetainės programinio kodo problema

Svetainės programinio kodo problemos yra šiek tiek sunkiau nustatomos bei pataisomos. Tačiau ir šiuo atveju yra galimybė atlikti keletą paprastų veiksmų, kuriems nėra reikalingas programuotojo (-os) įsikišimas.

4.1 Įskiepiai ar temos

Jeigu atsidarius svetainę vietoje savo turinio matote „keistas“ kodo eilutes, vadinasi jūsų svetainėje kilo problema su naudojamu įskiepiu, dizaino tema ar panašiai. Klaidos gali būti panašios į tokias:

Programinio kodo klaida

Dažniausiai tokiu atveju taip pat nepasiekiama tampa ir svetainės administracinė dalis, tačiau probleminį įskiepį visada galime pabandyti išjungti rankiniu būdu.

Šiame pavyzdyje problema kilo su „Wordpress“ įskiepiu „Elementor“, todėl jį išjungti galime serverio valdymo pulte esančioje failų tvaryklėje. Ją atsidarius tiesiog užeiname ekrane matomu keliu /domains/laurynas.mano-svetaine.lt/public_html/wp-content/plugins/ ir katalogą „elementor“ pervardiname kitu pavadinimu, tarkime, „elementor1“. Taip įskiepis taps neaktyvus ir svetainė turėtų tapti pasiekiama, bent jau tiek, kad būtų galima prisijungi į administracinę dalį ir sutvarkyti probleminį įskiepį. Šis pavyzdys yra pateiktas naudojant „Wordpress“ turinio valdymo sistemą, tačiau toks išjungimo būdas tinka daugumai populiariausių turinio valdymo sistemų ir suveikia su daugeliu įskiepių. Jeigu klaidos pranešime matoma, jog problema kilo su dizaino tema, jos katalogą galima pabandyti pervadinti kitos, veikiančios temos pavadinimu (rekomenduotina keisti į oficialią tos TVS temą).

4.2 Netinkama „PHP“ versija

Panašaus pobūdžio klaidas gali iššaukti su naudojama programine įranga nesuderinama „PHP“ versija, pavyzdžiui, jeigu turinio valdymo sistema atsinaujino automatiškai ir tapo nebesuderinama su naudojama versija. Tokiu atveju serverio valdymo pulte visada galite pabandyti pakeisti PHP versiją. Keitimas yra atliekamas tą pačią akimirką, todėl galite greitai patikrinti svetainės veikimą su skirtingomis versijomis. Jeigu reikiamos versijos nematote ekrane, tiesiog susisiekite su mumis ir galėsime jūsų talpinimo planui pajungti senesnes (5.2, 5.3, 5.4) ar rečiau naudojamas versijas kaip 7.0 ar 7.1. Plačiau apie PHP versijas galite susipažinti mūsų pagalbos puslapyje.

4.3 Duomenų bazė

Kita dažnai sutinkama klaida pasireiškia dėl nesėkmingo susijungimo su svetainės duomenų baze:

Duomenų bazės klaida

Dažniausiai tokia problema iškyla po duomenų bazių ar svetainės konfigūracinių failų korekcijų. Paprasčiausias sprendimas šioje situacijoje – serverio valdymo pulte pakeisti „MySQL“ vartotojo prisijungimo slaptažodį ir jį atitinkamai nustatyti svetainės konfigūraciniame faile. Pavyzdžiui, „Wordpress“ atveju šis failas yra „wp-config.php“, o jis randamas pagrindiniame svetainės kataloge. „Joomla“ turinio valdymo sistemoje šis failas yra „configuration.php“. Kiekvienoje turinio valdymo sistemoje failas šiek tiek skirsis, tačiau esminė keičiama eilutė prasideda ‘DB_PASSWORD’ ar panašiu pavadinimu. Taip pat jeigu svetainė nerodo jokios klaidos, o tiesiog baltą langą, šiame faile irgi galima patikrinti, ar yra įjungtas svetainės klaidų rodymas, kadangi, jį išjungus, klaidos yra tiesiog „paslepiamos“.

4.4 Failų struktūra

Neveikianti svetainė ekrane gali pateikti „Forbidden“, „Access denied“ ar panašią klaidą:

Forbidden klaidos pranešimas

Tai gali reikšti netinkamas failams ar katalogams nustatytas teises, netinkamai aprašytą svetainės „.htaccess“ failą arba tai, kad nėra įkeltas pagrindinis svetainės failas (index.php ar index.html). Tinkamas failų struktūros teises galima atstatyti pervadinant domeną serverio valdymo pulte, o norint patikrinti, ar problemą sukelia svetainės „.htaccess“ failas, galima laikinai pakeisti jo pavadinimą.

4.5 PHP procesai

Jei visgi nėra pateikiamas joks klaidos pranešimas, o svetainė atrodo lyg labai ilgai yra kraunama, tai gali reikšti, kad svetainės vykdomi procesai veikia nekorektiškai ir yra išnaudoti visi planui suteikti PHP procesai. Problemą galima nesudėtingai identifikuoti „Apache“ tarnybos klaidų žurnale. Jame gali būti užfiksuoti tokie įrašai:

PHP perviršių pranešimas

Tai nurodo, kad svetainėje buvo fiksuotas neįvykdytas procesas, kuris truko ilgiau nei 300 sekundžių ir buvo nutrauktas iš serverio pusės. Tokiu atveju rekomenduojama kreiptis į savo svetainės programuotoją, kadangi be programavimo žinių pašalinti šios problemos tikriausiai nepavyks.

Tuomet, kai nei vienas iš išvardintų sprendimų nesuveikia arba nustatėte, kad svetainei trūksta failų, o atsarginės kopijos neturite, visada galime pasiūlyti duomenų atstatymą iš savo pusės, kadangi reguliariai generuojame visų mūsų serveriuose veikiančių svetainių atsargines kopijas. Visada galime pasiūlyti dviejų tipų kopijas – naktinę (generuota praeitą naktį) arba savaitgalinę (generuotą praeito ketvirtadienio naktį). Jeigu atstačius duomenis svetainė pradeda veikti, svarbu kiek įmanoma greičiau nustatyti, kas sukėlė problemą. Tai svarbu todėl, kad jeigu neveikimui įtakos turėjo tam tikras programinės įrangos atnaujinimas, tikėtina, kad situacija netrukus pasikartos.

5. Nulaužta svetainė

Kai atvėrus svetainę matote turinį, kurio nepatalpinote, arba vyksta peradresavimas į kitas kenksmingo turinio svetaines, į jūsų svetainę buvo įsilaužta. Įsilaužimo atveju pirmiausia reikėtų nustatyti, kokie failai buvo užkrėsti. Tam atlikti galima pasitelkti kelis įrankius:

Atlikus patikrinimą šiais įrankiais, galima surasti didžiąją dalį kenksmingo kodo. Tačiau, norint užtikrintai išvalyti svetainę, failus visada rekomenduojama taip pat patikrinti rankiniu būdu. Dažniausiai užkrėstą failą galima atpažinti pagal šiuos požymius:

  • jeigu didžioji dalis failo yra užkoduota;
  • failo eilutės pradžioje yra didelis kiekis tarpo simbolių, kad daugelyje redaktorių po failo atidarymo žalingas kodas iškart nebūtų matomas;
  • naudojamos „eval“, „base64“ „_decode“, „zlib_decode“ funkcijos (svarbu žinoti, kad kartais šios funkcijos yra naudojamos ir neužkrėstuose failuose).

Pašalinus kenksmingą kodą, labai svarbu yra atnaujinti visus prisijungimo duomenis (tiek svetainės, tiek serverio) bei naudojamą programinę įrangą. Tai būtina, nes įsilaužimas dažniausiai yra vykdomas pasinaudojus būtent saugumo spragomis, kurios susidarė neatnaujinant programinės įrangos.

Taip pat, kaip ir programinio kodo klaidos atveju, gali pagelbėti atsarginės kopijos atstatymas iš mūsų pusės. Tačiau atsinaujinti programinę įrangą bei pasikeisti prisijungimo duomenis yra privaloma, kadangi, to neatlikus, problema beveik garantuotai pasikartos.

Tuo metu, kol atliksite pataisymus, visada rekomenduojame įkelti laikiną svetainę arba pagal esamas galimybes svetainėje įjungti pranešimą apie vykdomus darbus. Taip jūsų lankytojai bus informuoti apie laikiną neveikimą. Jei visgi kiltų klausimų, kaip atstatyti neveikiančią svetainę, visada su manimi ar mano kolegomis galite susisiekti el. paštu info@iv.lt.

Grįžti į sąrašą
0 komentarų
    Parašyti komentarą
    Atšaukti atsakymą